Sprawna organizacja telefonów, gdy sprzedajesz mieszkanie

Sprawna organizacja telefonów, gdy sprzedajesz mieszkanie

Wystawiłeś mieszkanie na sprzedaż i telefony zaczynają dzwonić. Żeby tylko dzwoniły… one się urywają! Dzwonią pośrednicy namawiający Cię na spotkanie oraz osoby prywatne, by zobaczyć mieszkanie. Nie spodziewałeś się takiego ruchu. Może nawet trochę niepewnie podchodzisz do tych raptownych propozycji. Jednak one są i trzeba je uporządkować. Organizacja telefonów, gdy sprzedajesz mieszkanie jest na prawdę trudna. Powiem o kilku prostych rozwiązaniach, by zainteresowani mieszkaniem nie zdominowali Twojego życia przez najbliższe tygodnie.

Jak pisałam już w jednym ze wpisów – nie o czekanie chodzi. Ruch, który się pojawił trzeba wykorzystać, bo może zadzwonić ktoś zdecydowany kupić. Na początek proponuję:

  1. Wskazać uprzejmie na etapie konstruowania oferty, że dostępność pod telefonem jest w wybranych porach dnia, można też uzasadnić krótko, z czego to wynika. Niestety nie każdy będzie się stosował, ale przynajmniej Ty jesteś fair. Dużym błędem jest pisanie sucho  Nie odpowiadam na maile lub Dzwonić po 16.00. Pamiętaj, że rozmawiasz z klientem, który zamierza wydać u Ciebie niemałą sumę i oczekuje dobrej, a przynajmniej uprzejmej obsługi.
  2. Wskazać w ogłoszeniu, kiedy odbędzie się tzw. dzień otwarty (możliwość oglądania mieszkania) – tutaj można już sobie zadać pytanie, czy będę spotykać się tylko z osobami prywatnymi i sprzedam mieszkanie bez pośredników, czy jestem otwarty na oba rozwiązania. O tym za chwilę.
  3. Jeżeli w ciągu dnia nazbierało się nieodebranych połączeń – zarezerwuj godzinę na oddzwonienie i podejmij wszystkich telefonicznie. Gdy trudno będzie Ci oddzwonić, a nie chcesz pozostawiać wrażenia pustki, ustaw SMS. Większość telefonów ma możliwość odrzucania połączenia z wiadomością SMS. Wpisz w treści Przepraszam, nie mogę teraz rozmawiać, proszę o ponowny telefon po 16.00. Taka dbałość o zainteresowanych zrobi pozytywne wrażenie, a każde takie może przydać się później przy… negocjacjach warunków sprzedaży.

Jak rozmawiać z dzwoniącymi?

Klienci indywidualni.

Najprawdopodobniej zapytają, czy mieszkanie aktualne i kiedy można zobaczyć. Jeżeli zaczną zadawać pytania to masz więcej szczęścia, bo wiedzą czego szukają. Ewentualne spotkanie jest już wtedy bardziej konstruktywne. Jeżeli czujesz się na siłach zapytaj, czy dobrze zapoznano się z ogłoszeniem, zdjęciami, rzutami? Czy na tym etapie może są już pytania? W przeciwnym razie potwierdź możliwość oglądania i przywołaj dzień ustalony w ogłoszeniu. Od Ciebie będzie teraz zależało, czy dasz się namówić na szybszy termin, na inny dzień lub “tu i teraz”. Nie mam tu złotej rady, decyzję pozostawiam Tobie.

Ustalenie jednego lub dwóch dni w tygodniu na swobodne pokazywanie to zadbanie o własny komfort. Domyślam się, że sprzedaż mieszkania nie jest Twoim jedynym zajęciem. Gdy doba ma 24 godziny, obcinamy sprawy mniej ważne. Mieszkanie niby ważne, ale gdy masz kilka pożarów do ugaszenia, jednak schodzi na drugi plan. Dlatego informuj zainteresowanych, że ustalono dwa dni w tygodniu na oglądanie i zapytaj, który dzień bardziej odpowiada. Dając wybór sprawiasz wrażenie, że dopasowujesz się do decyzji rozmówcy. Unikniesz też kłopotliwej sytuacji pokazywania mieszkania z codziennym rozgardiaszem, co może być oznaką braku szacunku dla gościa. Ustalone terminy dają możliwość uprzątnięcia mieszkania i przygotowania go do odwiedzin.

Telefony z agencji nieruchomości.

Decyzja dotycząca chęci spotykania się z agentami lub nie to też sprawa indywidualna, jednak dla własnej wygody określ to już na początku, zanim rozdzwonią się telefony. Będziesz mieć dla wszystkich jasny przekaz, czego mogą się spodziewać. Następnie jeżeli:

  • Decydujesz się na spotkania z agencjami – ustalaj spotkania wg schematu, jak dla osób indywidualnych: wskazany uprzednio w ogłoszeniu dzień, 20-30 minut na spotkanie. Spodziewaj się, że część z nich będzie od razu zachęcać do podpisania umowy. Taki jest ich cel spotkania. Nie mają dla Ciebie klienta w rękawie.
  • Nie decydujesz się na spotkania z agencjami –  informuj, że zamierzasz próbować samodzielnie przez 2 tygodnie, miesiąc lub x-miesięcy. Ustal to sam ze sobą (lub swoją drugą połówką). Mówienie nie teraz, później, może kiedyś spowoduje, że będą dzwonić do Ciebie co tydzień. Podając konkretnie Proszę dzwonić po 20-stym przyszłego miesiąca uwolni Cię od telefonów, a gdy ów dzień nadejdzie oddzwoni do Ciebie garstka wytrwałych, z którymi może warto będzie się spotkać. Powszechne w ogłoszeniach prywatnych hasło bez pośredników, nie współpracuję z agencjami nie zatrzymało jeszcze żadnego agenta przed wykonaniem telefonu. Uwierz mi.

Opisane powyżej scenariusze to moje codzienne doświadczenie w rozmowach z setkami klientów. Jednych burza telefonów zaskoczyła i przytłoczyła, inni spodziewali się jej w pierwszych dniach, a jeszcze inni wykupili nawet nowy numer SIM, by w przyszłości nie być niepokojonym w związku z mieszkaniem. Wystawiając ogłoszenie mieszkania na sprzedaż trzeba liczyć się z tym, że ruch będzie spory na początku. Organizacja telefonów, gdy sprzedajesz mieszkanie spowoduje większe poczucie kontroli nad przebiegiem spotkań, co w efekcie uspokoi Twój dzień.

Pobierz darmowy plan spotkań do druku i wykorzystaj przy organizowaniu spotkań z zainteresowanymi.

Dodaj komentarz